کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

آیا دندان عقل ریشه دارد؟

دندان عقل یکی از نمونه های رشد انسان در طول هزاران سال است. انسان های اولیه استخوان ها و اسکلت های بزرگ تری داشتند. جمجمه های یافت شده نشان می دهد که انسان های اولیه دارای سه دندان آسیاب بزرگ بوده اند که از آنها برای جویدن استفاده می کردند. زیرا غذای انسان های اولیه اغلب خام و خشک بود، بنابراین برای هضم این غذا به دندان های آسیاب و فک های قوی تری نیاز داشتند. کم کم با پیشرفت شرایط زندگی انسان آشپزی را یاد می گیرد.

در نتیجه تغذیه انعطاف پذیرتر می شود و به تدریج نیاز به فک های قوی تر و دندان های بیشتر برطرف می شود. در نتیجه، فک انسان با استخوان های دیگر کوچکتر می شود. به همین دلیل، آخرین مولر بزرگ به تدریج فضای کافی برای رشد را از دست می دهد. بنابراین دفعات نهفتگی این دندان افزایش می یابد. با پیشرفت ما، تاثیر این دندان بیشتر می شود. در واقع، سومین فک بزرگ در آسیا به آرامی از ژنتیک انسان حذف می شود.

با متخصص ایمپلنت دندان در شیراز همراه باشید.

چرا می گوییم دندان عقل؟

دندان عقل معمولاً در حدود سنین 11 تا 12 سالگی، زمانی که بیشتر دندان های دائمی روییده اند، شروع به رویش می کنند. پس از شکل گیری دندان ها، روند رشد معمولا در 18 تا 19 سالگی آغاز می شود. از آنجایی که این دندان با بالغ شدن فرد رشد می کند، به آن دندان عقل می گویند. مشکلات انسان از یک سالگی شروع می شود. البته سن رشد دندان عقل به سرعت رشد کره چشم بستگی دارد. در برخی افراد در سنین 16-17 سالگی دندان عقل تقریباً کامل شده است اما در برخی موارد در سن 20 سالگی ریشه هنوز کامل نشده است.

دندان عقل شما به عصب نزدیک است!

شاید این جمله ای باشد که وقتی برای کشیدن دندان عقل می روید از زبان جراح بشنوید. در این مقاله به سوالات شما در مورد دندان عقل و ناحیه عصب فک پایین پاسخ خواهم داد.

ناحیه فک پایین، لب پایین، فک و دندان های آسیاب تحت تأثیر عصب فک پایین (عصب آلوئولار) قرار دارند که در کانال فک پایین قرار دارد و از پشت فک خارج می شود. رو به جلو. در اینجا چند سوال متداول وجود دارد …

نزدیکی دندان عقل و ماهیچه ها به چه معناست؟

یعنی ریشه دندان به کانال استخوان نزدیک است. گاهی می توان ریشه عقل را به طور کامل به عصب متصل کرد و گاهی عصب از ریشه دندان عبور می کند.

آیا نزدیکی دندان عقل به عصب خطرناک است؟

خیر، در هر صورت، این یک بیماری نسبتاً شایع در دندان های فک پایین است و جای نگرانی نیست.

آیا دندان نزدیک به عصب قابل برداشتن است؟

بله، اما باید توسط جراح با روش خاصی انجام شود.

عوارض جراحی دندان عقل نزدیک به عصب چیست؟

یک عارضه شایع، گزگز و بی حسی لب پایین و فک بعد از عمل است که معمولاً موقتی است و پس از چند هفته برطرف می شود.

آیا آسیب عصبی باعث بدشکلی یا بدشکلی صورت می شود؟

در هر صورت کاملا حسی است و حرکتی نیست یعنی فقط شما آن را حس می کنید و نگاه دیگران چهره شما را تغییر نمی دهد.

آیا آسیب عصبی می تواند دائمی باشد؟

آسیب نادر، عمدتاً موقتی.

بعد از عمل چه کنیم تا آسیب عصبی سریعتر بهبود یابد؟

بلافاصله پس از جراحی یا کمی قبل از جراحی، داروهای ضد التهابی مانند دگزامتازون تجویز شده توسط جراح مصرف کنید، داروها را مصرف کنید و مکمل های ویتامینی حاوی ویتامین های گروه B مانند آمپول B کمپلکس یا نوروبیون را مصرف کنید.

تحریک و ماساژ نواحی غیر سمی مانند لب و چانه

لیزر درمانی برای زخم های مزمن دهان بسیار مفید است.

اگر از دندان عقل نزدیک قلب استفاده نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

به طور کلی، پنهان ماندن دندان در فک خطر عفونت، التهاب لثه، آسیب به دندان مجاور، تشکیل کیست و تومور را به همراه دارد و بهتر است آن را خارج کنید. برای افراد بالای 35 سال و اگر دندان به طور کامل در استخوان فرو رفته باشد، جراح ممکن است تصمیم بگیرد که عمل نکند و سالانه رادیوگرافی بگیرد.

به طور معمول با افزایش سن، ریشه عقل کامل می شود و احتمال زیادی وجود دارد که ریشه دندان به عصب نزدیک باشد. بنابراین من همیشه دندان های عقلی که جایی برای رشد ندارند را در اسرع وقت و قبل از 25 سالگی توصیه می کنم.

جراحی در سنین زیر 25 سال با تغییر سن، نوع استخوان و خطر تماس ریشه دندان با اعصاب و پوسیدگی دندان در کنار یکدیگر، پیچیدگی کمتری دارد. با گرفتن نوبت دندانپزشک شیراز این موارد را نزد پزشک بررسی کنید.

دکمه بازگشت به بالا