مجله حوادث

ایران امکان انتخاب و خرید واکسن کرونا از ۱۸ شرکت معتبر را دارد

پست الکترونیک:

به تازگی ، پس از اعلام شرکت آمریکایی Pfizer برای تولید واکسن Covid-19 ، گزارش هایی در مورد عدم توانایی ایران در خرید این واکسن در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. براساس گزارش ها ، گرچه هزینه دو دوز واکسن Pfizer کمتر از 20 دلار است ، اما ایران قادر به خرید آن نیست.

طبق مرکز مبارزه با شایعات سایبری ، بیشتر این اخبار با سوusing استفاده از دکتر بازنشر می شود. مردانی ، که یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا است ، اهداف و سیاست های مغرضانه ای دارد ، اما اظهارات دکتر مردانی فقط در مورد عدم خرید واکسن از Pfizer است. وی هرگز نگفته است که ایران واکسن تاج را وارد نخواهد کرد.

به گفته دکتر مردانی ، چندین واکسن مشابه از جمله واکسن آکسفورد وجود دارد که تأثیرات و کیفیت مشابه واکسن Pfizer دارند و ارزان ترند.

بر این اساس ، تحقیقات مرکز شایعات سایبری نشان می دهد ، برخلاف ادعای آنلاین که قیمت واکسن Pfizer کمتر از 20 دلار است ، دو دوز واکسن 40 دلار است ، در مقایسه با واکسن 4 دلار. آکسفورد بسیار گران است.

امکان خرید از 18 شرکت معتبر

از طرف دیگر ، طبق گفته معاون وزیر بهداشت در مورد خرید واکسن تاج از شرکت فایزر ، “جمهوری اسلامی ایران بخشی از گروهی است که توسط سازمان بهداشت جهانی و 18 شرکت معتبر تأسیس شده و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. “کشورهایی که عضو این سازمان هستند باید تأمین شوند و ما نیز بخشی از این گروه هستیم و تصمیمات خود را از این شرکت ها خواهیم گرفت.”

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گفت: “جمهوری اسلامی و وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام داده اند. ما بخشی از سازمان بهداشت جهانی هستیم و از واکسن های مصوب استفاده خواهیم کرد.”

حریرچی ادامه داد: Pfizer یکی از 18 شرکتی است که می توانیم از آن انتخاب و خریداری کنیم و هنوز هیچ کشوری انتخاب نکرده است که کدام دارایی را استفاده کند و ما می توانیم آنچه را که به نفع مردم است انتخاب و خریداری کنیم.

پیش واکسن از Cox

مقاله دیگری با استناد به جدول موجود در وب سایت اکونومیست در شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه ایران برخلاف وزارت بهداشت ، واکسن سفارش نداده است.

مطالعه ای که در مرکز مبارزه با شایعات سایبری انجام شد ، نشان داد که سیما سادات لاری ، سخنگوی وزارت بهداشت ، در مورد خرید واکسن از کاوکس گفت: “ما هم در زمینه تولید واکسن کرونا و هم در کشورهای منطقه کار می کنیم. آیا می توانستیم در پیش فروش ، که انجام شده است ، جلوتر باشیم.

لاری افزود: “در میان 180 کشور قفقاز ، برخی از کشورها ضعیف و متوسط ​​و بیشتر اروپایی هستند.” در عین حال ، 84 کشور در حال پرداخت پول هستند و ما یکی از آنها هستیم ، اما ایالات متحده یکی از آنها نیست. حدود 52 میلیون دلار پیش پرداخت در حال انجام است. با این وجود ، ما در مبادله ارز مشکلاتی داریم ، اما رئیس جمهور بر این موضوع اصرار دارد. البته مقدار واکسنی که از این طریق خریداری می کنیم می تواند تقریباً به 10٪ از جمعیت ما برسد.

برخی سفارشات در وب سایت هایی مانند اکونومیست ذکر نشده اند

به گفته لاری ، ایران 10 درصد واکسن مورد نیاز خود را با عضویت در COOKS دریافت می کند و 10 درصد توسط شرکت های خصوصی در کشورهای دیگر از جمله هند خریداری می شود که در وب سایت هایی مانند اکونومیست ذکر نشده است.
بنابراین ، طبق گفته سیما لاری ، اگرچه ایرانی ها این واکسن را خریداری کرده اند ، اما در مرحله خرید آن است و هنوز این مراحل به پایان نرسیده است.

چه اتفاقی برای واکسن داخلی افتاد؟

لاری تأكید كرد كه فرآیند تولید این واكسن زمان بر است و گفت: “فقط وارد كردن واكسن كافی نیست و 80٪ باقیمانده با استفاده از واكسن تولید داخل واكسین می شود كه قرار است در اكتبر 1400 آغاز شود. “

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا