کسب و کار ایرانیمجله عمومی

برج خنک کننده بدون پکینگ

شرایط آب در برج های خنک کننده یکی از مهمترین عوامل در انتخاب می باشد. در برخی از صنایع و کاخانجات، بدلیل اسیدی بودن یا قلیایی بودن بیش از حد آب، در صورت استفاده از برج خنک کن عادی، صدمات فراوانی به این تجهیز وارد می شود.به عنوان مثال در ، که آب در گردش به شدت اسیدی است، خوردگی شدیدی در پکینگ ، قطره گیر و فن و موتور ایجاد می شود. همچنین خطوط تولید اسید سولفوریک و اسید کلریدریک نیز شرایطی مشابه را دارا می باشند.

سیستم کنترل برج خنک کننده | مجتمع فنی صدرا - تاسیسات، برق، انرژی، صنعت، مدیریت

یکی از گزینه های مناسب در این شرایط، استفاده از کولینگ تاور دمشی بدون پکینگ است. این نوع برج خنک کن بدون پکینگ عموما به شکل استوانه یا مکعب مستطیل با ارتفاع زیاد طراحی می شود و آب خنک کاری که درجه اسیدی بودن یا قلیایی – PH – بالا و یا پایینی دارد، از بالای برج به سمت پایین پاشیده می شود. همچنین فن در این نوع برج خنک کن در قسمت پایین قرار دارد تا هوایی که پس از برخورد با آب که شرایط اسیدی دارد، موجب خوردگی فن و موتور نشود.

باید توجه داشت که مهمترین ویژگی ، افزایش سطح تماس آب با هوا و در نتیجه بالا رفتن میزان تبخیر سطحی است.با توجه به عدم استفاده از پکینگ در این نوع کولینگ تاور، ارتفاع آن زیاد در نظر گرفته شده تا آب زمان بیشتری را در تماس با هوا داشته باشد و تا حدی موجب بالا رفتن سطح تبخیر شودبه عبارت دیگر در این نوع کولینگ تاور، با افزایش ارتفاع و زمان برخورد هوا و سیال، نبود پکینگ ها تا حدی جبران می شود.

استفاده از فن مناسب که امکان جبران افت فشار ناشی از ارتفاع برج خنک کن بدون پکینگ برج خنک کننده یکی از مهم‌ترین لوازمی است که باید در صنعت از آن استفاده شود. ابتدایی ترین مرحله از تولید برج خنک کننده فایبرگلاس ، ساخت قطعات بدنه می باشد.

همان طور که می دانید کولینگ تاور ها باعث می شوند تا گرمای آب گرفته شود و در نتیجه یک محیط خنک را به وجود می‌ آورند و زمانی هم که دستگاه‌ ها داخل کارخانه جات فعالیت خیلی زیادی دارند، این برج ها کمک می کنند تا دستگاه ها آسیب نبیند، زیرا دمای آنها را تا حد زیادی کاهش می دهند. در این مقاله تصمیم گرفتیم راجع به یکی از انواع برج ها به نام برج خنک کننده بدون توضیح داده و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

برج خنک کننده بدون پکینگ چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد عملکرد این برج ها صحبت کنیم؛ ابتدا باید تعریف دقیقی از آن ارائه دهیم. برج خنک کننده بدون پکینگ به برج خنک کننده ای گفته می‌ شود که پکینگ داخل آن استفاده نشده است؛ مثلاً یک اتمسفر را در نظر بگیرید. در این برج ها آب به داخل سطح مقطع کولینگ تاور پاشیده می‌ شود و در نتیجه آب و هوا در تماس کامل با یکدیگر هستند.

زمانی که ما کولینگ تاور بدون پکینگ داریم، از فن برای به جریان انداختن هوا استفاده می کنیم. در نتیجه این کولینگ تاور ها در صنعت کاربرد های بسیار زیاد و متنوعی دارند و از آن ها در فضایی استفاده می شود که آبی که داخل آنها به جریان در می آید، اسیدی یا قلیایی باشد و در چنین حالتی نمی توان از کولینگ تاور یا برج خنک کننده معمولی استفاده کرد.

عملکرد برج خنک کننده بدون پکینگ

اگر بخواهیم راجع به عملکرد این برج های خنک کننده توضیح دهیم، باید بگوییم که در کارخانجاتی که مربوط به ذوب و احیای فلز می باشد، از برج خنک کننده بدون پکینگ استفاده می‌ کنند که معمولاً آب داخل آن ها برای خنک کاری به گردش در می آید و به مقدار خیلی زیادی حالت اسیدی پیدا می کند.

در چنین حالتی اگر افراد از یک معمولی استفاده کنند، به قطعات و دستگاه های مختلفی آسیب وارد خواهد شد و همین جاست که فقط برج خنک کننده بدون پکینگ می تواند عملکرد صحیحی داشته باشد و در غیر این صورت یک کولینگ تاور معمولی با آسیب الکتروموتور، پکینگ، پروانه، قطره گیر و یا حتی آسیب بدنه مواجه خواهد شد.

عملکرد برج بدون پکینگ برای حل مشکل از برج هایی که سطح مقطع مربع یا گرد دارند یا در ارتفاعات خیلی بلند استفاده می شود، هم کمک کننده است. در واقع فن به صورت دمنده و مکنده در قسمت پایین این دستگاه ها قرار می گیرد.

آب هم از قسمت بالا پاشیده می‌ شود و هنگامی که در ارتفاع زیاد قرار بگیرد، آب خیلی راحت انتقال پیدا می کند و حرارت گرفته می‌ شود؛ پس برج خنک کننده بدون پکینگ می‌ تواند عامل بسیار موثری در گردش هوا باشد. بسیاری از کارفرمایان همواره در تلاشند تا بالاترین بازدهی را در تمامی طول سال برای کولینگ تاورها به ارمغان بیاورند. لذا به خرید قطعات برج خنک کننده یدکی اقدام می‌نمایند

این برج ها ارتفاع بسیار بلندی دارند تا آب و هوا به اندازه کافی زمان داشته باشند که بتوانند با یکدیگر تماس پیدا کنند و حرارت را انتقال دهند. در قسمت زیرین هم هوا از طریق فن های دمنده جریان پیدا می‌ کند و به سمت بالا دمیده می شود.

نحوه کاربرد خنک کننده بدون پکینگ چگونه است؟

در ارتفاعات بلند از برج خنک کننده بدون پکینگ استفاده می‌کنند، در واقع ارتفاع خود این کولینگ تاور ها هم جایگزین پکینگ می‌ شود و همین باعث می شود که سطح تماس افزایش پیدا کند و زمان آن طولانی‌تر شود و آب داخل برج خنک کننده با کاهش دمای بیشتری مواجه باشد؛ پس آن را در محلی قرار می‌ دهند که دمش و مکش از کانال فرعی به سازه اصلی وارد شود و اسید را هم دور کند.

بدنه کولینگ تاور بدون پکینگ باید از متریال و موادی باشد که در برابر اسید مقاومت بسیار بالایی داشته و از بین نرود. معمولاً در کارخانه هایی که آب  داخل آن اسیدی باشد؛ از آن ها استفاده می کنند. به همین دلیل در کارخانجات مربوط به روی، تولید اسید و محصولات اسیدی کاربرد بسیار زیادی دارد.

کلام آخر

با وجود تمام توضیحاتی که در این مقاله برایتان ارائه شد، متوجه شدید که برج بدون پکینگ یکی از انواع برج هایی است که کاربرد بسیار متنوع و وسیعی دارد که در سایت هم می توانید انواع این کولینگ تاور ها را تهیه کنید. نازل برج خنک کننده قطعه ای است که آب گرم ورودی به برج خنک کننده را به روی پکینگ ها اسپری می نماید

 

دکمه بازگشت به بالا