کسب و کار ایرانیمجله عمومی

قطره گیر لانه زنبوری برج خنک کننده و انواع آن

یکی از پارامترهای تاثیر گذار در تصمیم گیری مشتریان بر استفاده و یا تعویض قطره گیر، قیمت آن است. ارتفاع قطره گیرهای تولیدی شرکت ما به صورت استاندارد، 15 سانتیمتر است. بنابراین قیمت معمولاً به ازای هر مترمربع قطره گیر محاسبه می گردد. هر متر مربع قطره گیر پکینگ برج خنک کننده قیمت بالا با توجه به ضخامت و جنس، بین 1.8 الی 5 دلار دارد. پیشنهاد می‌کنیم جهت اطلاع و برآورد دقیق قیمت، با واحد فروش شرکت ما در صفحه تماس بگیرید.

عملکرد قطره گیر برج خنک کننده

استفاده از قطره گیر در کولینگ تاورها مزایای متعددی دارد که به برخی از آنها به طور مختصر می‌پردازیم.

  • کاهش میزان مصرف آب برج خنک کننده: قطره گیر برج خنک کننده همانطور که پیش تر در خصوص عملکرد آن صحبت شد، وظیفه برگشت قطرات مکش شده به سمت فن را برعهده دارد. این قطره گیر از آنجا که در سر راه هوای اشباع خروجی از قسمت تنوره فن قرار دارد، مستقیماً در تماس با هوای اشباع و بخارات موجود در هوا قرار دارد. بنابراین، چکه گیر برج خنک کننده به صورت غیر مستقیم سبب میعان بخارات آب موجود در هوای اشباع خروجی می‌شود. جلوگیری از پرتاب قطرات آب و همچنین میعان بخارات هوای اشباع خروجی برج خنک کننده سبب می‌شود که مصرف آب کولینگ تاور (دبی آب جبرانی) با استفاده از الیمیناتور کاهش چشم گیری داشته باشد.
  • جلوگیری از رسوب و خوردگی در قسمت تجهیزات هوادهی: قطره گیر با جلوگیری از نشست و رسوب قطرات از قسمت پایینی به قسمت فن و تجهیزات هوادهی سبب افزایش عمر این تجهیزات خواهد شد.
  • جلوگیری از افزایش تراکم مه ( ابر) در بالای برج خنک کننده در تابستان: در تابستان به دلیل حجم بالای تبخیر آب و ایجاد تراکم بالای بخارات خروجی هوا در قسمت خروجی هوای فن استک برج خنک کننده ، قطره گیر یا الیمیناتور برج خنک کننده به کاهش تراکم بخار در بالای کولینگ تاور کمک بسیار مفیدی می کند. این کاهش تراکم بخار در قسمت بالایی خود نیز سبب افزایش عمر قطعاتی همچون موتور یا فن برج خنک کننده می‌شود.

کاربرد قطره گیر

قطره گیر یا شبنم گیر یکی از قطعات اساسی در برج خنک کننده و یا سیستم‌های ایرواشر است که با ایجاد سطح تماس با بخار و رطوبت درون برج مانع از پرتاب این قطرات به سمت فن یا بیرون از برج خنک کننده می‌شود. بدین سبب موجب کاهش مصرف آب می‌گردد. قطره گیرهای برج خنک کننده به منظور افزایش بازده باید از چند لایه ساخته شوند.

محل نصب قطره گیر درون برج خنک کننده

قطره گیرها در انواع مختلف کولینگ تاور اعم از مکعبی، مخروطی، کراس فلو یا ابارا مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما محل قرار گیری این قطعه یا باکس‌های تیغه‌ای یا توری در بالای نازل و قبل از فن محوری است. در پکینگ هاترول نیز در بالای لوله‌های خروجی نازل (آب پخش کن) توسط بست متصل می‌گردد. قطرات آب و یا بخار متراکم شده پس از برخورد با قطره گیر به سمت پایین برج خنک کن هدایت می‌شوند.

عوامل موثر بر راندمان قطره گیر

میزان پرتاب قطرات آب به سمت بالا یا همان فن به طراحی برج و سرعت هوای عبوری بستگی دارد. در واقع میزان هدر رفت آب در برج خنک کننده حدود 2 درصد است که به منظور ذخیره این مقدار آب باید از قطره گیر برج خنک کننده استفاده کرد. میزان قطرات ذخیره شده در داخل برج خنک کننده توسط چکه گیر به حدود 005/0 قطرات می‌رسد. اما افزایش راندمان قطره گیر به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سرعت ثابت هوا و نوع قطره گیر
  • روش مونتاژ المان‌های چکه گیر
  • طریقه نصب آن
  • محل نصب
  • ساختار برج خنک کننده
  • تعداد لایه‌های تشکیل دهنده قطره گیر

انواع چکه گیر برج خنک کننده

قطره گیرهای برج خنک کننده متناسب با استانداردهای روز دنیا در دو نوع سلولی (لانه زنبوری) و تیغه‌ای، جهت کاربردهای مختلف طراحی و تولید می‌گردد. قطره گیرهای کولینگ تاور نوع شبکه‌ای به گونه‌ای طراحی گردیده که هر یک از سلول‌های آن به واسطه شکل سینوسی خود و تغییر مسیر عبورجریان هوا، ضمن ایجاد افت فشار اندک، قطرات آب را روی دیواره سلول به دام انداخته و از خروج آنها به همراه جریان هوا جلوگیری می‌نماید.

در قطره گیرهای نوع تیغه‌ای نیز، مجموعه‌ای از پروفیل‌های سینوسی شکل توسط گیره‌های نگهدارنده به یکدیگر متصل شده است به نحوی که ماژول‌های ایجاد شده در این مدل قطره گیر برج خنک کن با تغییر مسیر جریان، قابلیت حذف حداکثر قطرات آب از جریان هوا را بدون صرف هزینه زیاد در انرژی و افت جریان دارا هستند.

این مدل قطره گیر برج خنک کننده عمدتاً در برج‌های خنک کننده مکعبی تیپ کراس فلو و کانترفلو به کار برده می‌شود. این قطره گیر از متریال پلیمری همانند PVC و PP  تولید می‌شود. قطره گیر تیغه‌ای کولینگ تاور خود از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود.

بخش اول تیغه‌هایی است که در یک فاصله معین با یکدیگر در کنار یکدیگر همانند تصویر زیر قرار می‌گیرند. بخش دوم قطره گیر تیغه‌ای شامل دو عدد گیره نگهدارنده در دو طرف قطره گیر است که تیغه‌ها را در کنار یکدیگر ثابت می‌کند. قطره گیر تیغه‌ای به لحاظ شکل ظاهری تیغه‌ها به دو نوع قطره گیر تیغه‌ای یک کوهان و دو کوهان تقسیم می‌گردد که در پایین به بررسی مشخصات هر یک می‌پردازیم:

قطره گیر تیغه‌ای یک کوهان

این قطره گیرها همانند نبشی‌های فولادی که در ساختمان سازی استفاده می‌شوند، دارای یک برآمدگی است که در برج خنک کننده مکعبی جریان مخالف استفاده می‌گردد و ارتفاع آن 15 سانتیمتر است.

قطره گیر تیغه‌ای دو کوهان

شکل ظاهری این نوع قطره به شکل W بوده که دارای 2 برآمدگی است. کاربرد آن در ایرواشر و کندانسور تبخیری است و در رنگ‌های آبی و سفید تولید می‌گردند و بصورت عمودی درون باکس سرمایشی–گرمایشی نصب می‌گردد.

قطره لانه زنبوری بسته به میزان درصد پلی اورتان موجود در گرانول به سه گرید تقسیم می‌گردد که در ادامه به بررسی هر یک از این قطره گیرها می‌پردازیم. اصولاً قطره گیر لانه زنبوری در عرض 30 و 60 سانتیمتری به ارتفاع 13 سانتیمتر تولید می‌گردند.

قطره گیر لانه زنبوری گرید 1

در قطره گیر لانه زنبوری گرید 1 از 60 درصد پلی اورتان و گرانول سفید رنگ استفاده می‌شود که دارای انعطاف و طول عمر بیشتری است.

چکه گیر لانه زنبوری گرید 2

در قطره گیر گرید 2 که به رنگ طوسی است از 20 درصد پلی اورتان استفاده می‌شود. تحمل دمایی قطره گیر لانه زنبوری گرید 2 مابین 55 الی 60 درجه سانتیگراد است، در برابر اشعه خورشیدی بسیار مقاوم بوده و در برج خنک کن مدارباز و هیبریدی استفاده می‌شود.

قطره گیر لانه زنبوری گرید 3

این نوع چکه گیر به رنگ مشکی و فاقد پلی اورتان است. به همین سبب بسیار شکننده و ضربه پذیر بوده و از مقاومت دمایی پایینی برخوردار است. این نوع باید به دور از نورخورشید قرار گیرند؛ لذا در برج‌های خنک کننده مدار باز درون کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع چکه گیر برج خنک کننده به لحاظ متریال

قطره گیر به سبب ارتباط دایم با بخار آب و همچنین قطرات آب نمی‌تواند از جنس فلزی تهیه شود؛ بنابراین در ساخت آن از سه ماده PVC ،PP ،FRP استفاده می‌گردد. هر یک مزایای خاصی دارند که بسته به محل کاربری برج خنک کننده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطعاً قیمت هر کدام از این نوع قطره گیرها متفاوت خواهد بود. پرکاربردترین قطره گیرها از جنس PVC و در برخی موارد از PP هستند. در برج خنک کننده مخروطی از مدل PP و فایبرگلاس استفاده می‌گردد. نکته مهم میزان مقاومت آنها در برابر رسوب گذاری، خوردگی و پوسیدگی است.

قطره گیرها توسط دستگاه اکسترودر شکل دهی و ساخته می‌شوند. سپس توسط چسب گرانول مونتاژ می‌گردند. قطره گیر تیغه‌ای در طول مشخص توسط فاصله پرکن 10 تا 12 تایی در کنار یک دیگر قرار می‌گیرند. عرض هر ست کامل قطره گیر 33 سانتیمتر است.

ضخامت آن بین 500 الی 800 متر است. جنس قطره گیر تیغه‌ای از پلی پروپیلن گرید کوپلیمر با شفافیت و ضربه پذیری بالاست. در اکسترود نمودن آنها از حرارت 150 تا 200 درجه سانتیگراد استفاده می‌شود. قطره گیر لانه زنبوری یا همان سلولی از گرانول PVC در رنگ‌های سفید، مشکی، طوسی تولید می‌شود.

قیمت قطره گیر برج خنک کننده

قیمت قطره گیر برج خنک کننده متأثر از عواملی همچون نوع قطره گیر (زنبوری یا تیغه‌ایی)، جنس چکه گیر، وزن آن، قیمت مواد اولیه گرانول و پلی پروپیلن، سطح مقطع، ضخامت آن، ابعاد و ظرفیت پکینگ اسپلش است. جهت استعلام قیمت و برآورد قیمت هر یک از قطره گیرها بر حسب ابعاد کولینگ تاور حتماً باید با کارشناس فنی شرکت ما تماس حاصل فرمایید.

اما انتخاب نوع قطره گیر به عواملی همچون محل نصب برج‌های خنک کننده و مدل دستگاه بستگی دارد. کارفرمایان عزیز به هنگام خرید قطره گیر می‌بایست به افزایش طول عمر برج خنک کننده و تبعاً قطره گیر و همچنین افزایش راندمان آنها توجه بیشتری نمایند و صرفاً به سبب صرفه جویی اقتصادی مقطعی اقدام به خرید قطره گیر با کیفیت پایین‌تر و ارزان‌تر ننمایند. دقت نمایید که قیمت چکه گیر تیغه‌ای از قیمت قطره گیر لانه زنبوری بیشتر است.

دارای انعطاف پذیری بالاانواع کاربری چکه گیر یا قطره گیر (المیناتور)

قطره گیر علاوه بر استفاده در در انواع ایرواشر(شستشو دهنده هوا) و کندانسورهای تبخیری نیز به کار برده می‌شود. به دلیل داشتن نقش محافظتی یکی از مهمترین محسوب می‌شود. المیناتور یا همان چکه گیر در حد فاصل محل قرارگیری سیستم پاشش آب و خروجی هوا در برج خنک کن یا ایرواشر به صورت عمودی (تخت) و افقی(ایستاده) قرار می گیرد. به منظور افزایش کارایی قطره گیر عموماً در برخی موارد از دو یا چند لایه چکه گیر جهت ممانعت از خروج قطره های آب استفاده می‌شود.

ارتفاع استاندارد قطره گیرهای بکار رفته در برج خنک کننده و ایرواشر بین 13 الی 20 سانتیمتر متغییر می‌باشد و با توجه به نوعیت قطره گیر (لانه زنبوری یا تیغه ای) متفاوت می‌باشد. میزان دریفت یا پرتاب قطره های آب به سمت پروانه بیشتر به لحاظ مصرف انرژی(مصرف آب) حائز اهمیت نمی‌باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا