مجله فرهنگ

خانیان و بهار دو نامزد دیگر جایزه آسترید لیندگرن

شورای كتاب كودك برای دومین دوره پیاپی “جمشید خانیان” را در رده نویسندگان و “عبدالحكیم بهار” را در رده ارائه خواندن برای جایزه آسترید لیندگرن (آلما) معرفی كرد.

به گزارش کندوج ، شورای کتاب کودک به عنوان یکی از چهار نهاد ایرانی نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) 2022 ، نامزدی خود را به شرح زیر اعلام کرد:

“جمشید خانیان” به دلیل نقش برجسته و تأثیرگذار در شکل گیری داستان نوجوان مدرن ، تأکید بر مفاهیم انسانی مانند صلح ، تحمل ، احترام به دیگران ، دوستی ، عشق ، پرداختن به مسائل و بحران های انسانی مانند تبعیض ، جنگ ، مهاجرت ، تنهایی ، مرگ ، هویت ، ارتباطات بین نسلی ، زندگی در شهر ، توجه به فرم و فناوری و همچنین محتوای غنی ، بیان نمایشی و شناسایی دستوری و هویت سبک نوشتن ، تأکید بر جنبه های زیبایی شناختی و هنری و عدم دید آموزشی نامزد شده برای نویسندگان Astrid Lindgren معرفی کرد.

در زمینه ارتقا reading مطالعه ، “عبدالحکیم بهار” برای سالها فعالیت مستمر ، خستگی ناپذیر و خودجوش در ارتقا reading مطالعه در مناطق دور افتاده ، از جمله مرز صفر مرزی ، تجهیز و راه اندازی کتابخانه ، راه اندازی شبکه ای از مدیران پروژه در 70 سال روستاها برای بسیج کتابخانه ها و مطالعه و تبدیل شبکه روستایی به بنیادی برای کمک به مردم پس از خسارات ناشی از سیل نامزد جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) شدند.

دولت سوئد به افتخار نویسنده محبوب سوئدی و یکی از محبوب ترین نویسندگان جهان جایزه یادبود آسترید لیندگرن را از سال 2002 بنا نهاده است. جایزه آلما کش ، 5 میلیون کرون ، بزرگترین و گرانترین جایزه برای ادبیات کودکان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان پس از جایزه هانس کریستین آندرسن است.

جایزه آلما یک جایزه ادبی است که نه تنها به نویسندگان و کارتون ها ، بلکه به قصه گویان ، انگیزه دهندگان و موسسات در زمینه ادبیات کودکان و ترویج مطالعه اعطا می شود.

این جایزه سالانه به یک یا چند هنرمند یا مدیر پروژه ، صرف نظر از زبان و ملیت آنها تعلق می گیرد. آثار این هنرمندان باید از کیفیت هنری و ارزش انسانی والایی برخوردار باشند که آسترید لیندگرن به آن اعتقاد داشت.

در حال حاضر ، شورای كتاب كودك ، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان ، پژوهشگاه تاریخ ادبیات كودكان و انجمن نویسندگان كودك و نوجوان چهار نهاد ایرانی هستند كه از امتیاز معرفی كاندیداها بهره مند می شوند. جایزه

فریدون عموزاده خلیلی (نویسنده) و شهلا افتخاری (مروج کتاب و مطالعه) نیز به عنوان ایرانی نامزد دریافت جوایز آسترید لیندگرن (آلما) شده اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا