مجله عمومی

‌باشکوه‌ترین چنار چنارستان تهران را دریابید

حفظ ویژگی های کلیدی شکل گرفته از ترکیب عناصر دست ساز بشر مانند مکان های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی مانند درختان و پرندگان، گونه های مختلف زیستی و زمین شناسی، وظیفه مهم مدیریت شهری است.

به گزارش کندوج، احمد مسجدجامعی درباره این روزنامه اظهار نظر کرد شرق وی نوشت: این نگاه در کشور ما بیش از یک قرن سابقه دارد. زمانی که ناصرالدین شاه برای اولین بار مجموعه شخصی خود را در کاخ گلستان تأسیس کرد، بخشی از این میراث مادی و معنوی مورد توجه قرار گرفت. در همان زمان، دکتر. تولوزان پزشک مخصوص شاه و معلم دارالفنون در مورد تقسیم و جداسازی پارک لاله زار در این روز. [خیابان لاله‌زار کنونی] وی به عنوان میراث طبیعی تهران نسبت به تخریب اکوسیستم شهر هشدار و ابراز نگرانی کرد. تهی بودن بیت المال و مباشرت بندگان اما مانع تخریب آن نشد. زمانی که شاهد ثبت درخت توت در منطقه هفتچه چنار تهران بودیم که تنها سه توت از آن باقی مانده است، اصل حفاظت از میراث طبیعی فعال شد. اما تا دو دهه پیش چنین موضوعاتی در حوزه مدیریت شهری چندان مطرح نبود. از سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران، بحث رویکردی به وحدت جسم و روح شهر آغاز شد و حداقل تا پایان دوره پنجم به طرق مختلف ادامه یافت.

زمانی تصور می‌شد که هویت پایتخت هنوز مشخص نیست و باید با اندازه‌گیری‌های میدانی از محلات و گاهی بین خانه‌ها، این میراث را شناسایی کرد.

برگزاری 150 سفر متوالی به اطراف تهران مهمترین اقدام من در این راستا بود که با همکاری دیگر شورایاران، جغرافیدانان، عکاسان، خبرنگاران، شهردار و شهرداری انجام شد. به این ترتیب بخش قابل توجهی از این جنبه های هویت اجتماعی، اقتصادی و طبیعی با کمک مردم محلی و جامعه محلی شناسایی و ترویج شد.

در همین سفرهایی که هویت طبیعی پایتخت را در بر می گرفت، آبراهه ها، رودخانه ها، کوه ها، باغ ها و روستاهای اطراف و حتی ویژگی های روستایی تهران و درختان کهنسال آن شناسایی و ثبت ملی آن ها اعطا شد.
برخی از این اقدامات به ویژه در کن اکنون مراحل ثبت نام را طی کرده و طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. مثل نوشتن درخت توت در اطراف امامزاده شعیب و رفتن به آسیاب. پیش از آن به غیر از ثبت تنها پل خشتی تهران، کن، 11 میراث ناملموس در همین منطقه وجود داشت که از آن جمله می توان به مهارت درست کردن شیره توت، مهارت پخت گزنه جوز هندی، مهارت خرمالو، مهارت پخت نان جوز هندی، مهارت نان انار، مهارت در پخت آبگوشت باغی .. سخنرانی و آیین در فهرست میراث ملی ثبت شد.

دو سال پیش، انجمن پارک‌های ملی و مناطق سبز با همکاری مقامات محلی، طی یک تلاش هماهنگ، گونه‌های درختی کهنسال مانند توت، نارون، صنوبر، توت، صورتی و بادام زمینی را شناسایی، شناسایی، پیر، تشکیل و علامت‌گذاری کردند. شکایت کرده است. این امر از سرقت این گنجینه های طبیعی جلوگیری می کند.

یکی از قدیمی ترین و سرسبزترین درختانی که در باغ یکه نگهداری می شود، مالکیت خصوصی دارد. در یکی از سفرها به تهران، هشت نفر از اعضا با هم متحد شدند تا قطر درخت را نشان دهند و به طور نمادین تمایل خود را برای حفاظت از فضای سبز به ویژه باغات به هم پیوسته نشان دهند.

در ادامه این گشت و گذارها بحث هایی در حوزه مدیریت شهری و شورای عالی برنامه ریزی صورت گرفت که منجر به محدود شدن ساخت و ساز و حفاظت از فضای جنگلی این پارک ها شد تا زیرساخت های سبز شهر قربانی سرمایه گذاری های کلان و گمراه کننده نشود. نقش در نگهداری و ساختار آنها.

با این وجود، باشکوه ترین کارخانه توت تهران، یکه باغکن، در معرض تهدید است و ساخت و ساز در مجاورت آن در شرف آغاز است. اگر چنین خبری صحت داشته باشد جای نگرانی دارد و لازم است نه تنها برای حفاظت از یکی از مهمترین نقاط پایتخت و طولانی ترین موجودات زنده شهر، بلکه از مجموعه جنگلی به هم پیوسته نیز اقدام شود. فضای غرب تهران، ریه تنفسی شهر. محافظت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا