مجله علمی و سلامت

شناسایی موارد آنفلوآنزا در کشور و احتمال افزایش آن/ در موارد سرپایی کرونا، کورتون تجویز نشود

معاون وزیر بهداشت از شناسایی موارد آنفولانزا در کشور و همچنین تهران خبر داد و با اشاره به دشواری تشخیص آنفولانزا و تاج از یکدیگر، گفت: در موارد سرپایی کووید 19 به هیچ وجه از کورتون استفاده نشود. زیرا اگر فردی مبتلا به آنفولانزا باشد، کورتیکواستروئیدها طول مدت و شدت آنفولانزا را افزایش می دهند.

به گزارش کندوج، دکتر. قاسم جانبابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید 19 در جمع خبرنگاران گفت: امروز چهل و ششمین کمیته علمی حاکمیت ولیعهدی برگزار شد. وضعیت کشور خوشبختانه روند کاهشی در بیماری های عروق کرونا ویروس و در نتیجه کاهش مرگ و میر داریم. البته وضعیت ما در برخی استان ها کاملاً ناپایدار است. چرا که گاهی روند رو به رشدی داریم که مستقیماً به مسائل اجتماعی و تجمعات مربوط می شود که از مناطقی که شرایط کمی در آنها نوسان دارد می خواهیم که با آن همگام باشند.

وی افزود: تاج همچنان در دنیا مشکلاتی ایجاد می کند. روسیه دوران سختی را پشت سر می گذارد. اوکراین و بریتانیا از نظر شناسایی و بستری شدن در بیمارستان در حال افزایش هستند. ایالات متحده شرایط ناپایداری را تجربه می کند و شرایط در مکزیک در حال رشد است. بنابراین در کشورهای مختلف وضعیت تاج آن شرایط امنی نیست که انتظار می رفت و ممکن است با کاهش واکسیناسیون و رعایت نکردن پروتکل ها شرایط افزایش مجدد تاج را داشته باشیم.

جنبابایی ادامه داد: موضوعی که می توان پرسید در مورد سویه های جدید مانند مو و لامبدا است. طبق تحقیقات جهانی، این دو سویه تقریباً دیگر برای دنیا نگران کننده نیستند. اما همچنان سویه غالب در جهان که منجر به بستری شدن و مرگ و میر می شود سویه دلتا شناخته شده در هند است که در کشور ما نیز به عنوان سویه اصلی شناخته می شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تست تاج گفت: حساسیت تست ها در آنالیز تاج چه روش های آنتی ژنی سریع و چه مولکولی که به روش OCR انجام می شود نامشخص است. داشتن علائم بالینی بسیار مهم است. مخصوصاً با توجه به بازگشایی مدارس و در صورت بروز علائم در کودکان، بیشتر به علائم بالینی تکیه کنید. آزمایش آزمایشگاهی ضروری است، اما آزمایش منفی نمی تواند تضمین کند که فرد بیمار نیست. ارزشش را دارد که مثبت باشد، اما اگر منفی بود، باید دو روز بعد با استفاده از روش ایمن تر مانند PCR در صورت علامت دار بودن، دوباره آزمایش شود. تمرکز اصلی ما بر روی علائم بالینی است که بارها گزارش شده است.

جان بابایی گفت: موضوع مهم دیگر بحث آنفولانزا است. با این حال، مواردی از آنفولانزا در تهران و سراسر کشور گزارش کرده‌ایم و احتمال ابتلا به آنفولانزا در سراسر کشور در حال افزایش است. بر این اساس، تشخیص آنفولانزا از کووید 19 دشوار است و این ممکن است تنها با روش‌های آزمایشگاهی امکان‌پذیر باشد. در موارد سرپایی، تشخیص آنفولانزا و کووید بسیار دشوار است. در حال حاضر مواردی از آنفولانزا در کشور وجود دارد که احتمال افزایش آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: تفکیک بین آنها مهم نیست. زیرا در هر دو مورد درمان تقریباً یکسانی در بخش‌های سرپایی دارند که درمان ایزوله‌ای و علامتی مانند مسکن رایج است. درخواست من این است که در مورد بیماران سرپایی کووید 19 به هیچ وجه از کورتون استفاده نکنید. اگر فردی به آنفولانزا مبتلا باشد، کورتیکواستروئیدها می توانند مدت و شدت آنفولانزا را تا حد زیادی افزایش دهند. بنابراین مصرف کورتون در موارد کووید و آنفولانزای سرپایی اصلا ضروری نیست و نیازی به استفاده از داروها و درمان‌های دیگری به جز مسکن‌ها، مایعات و استراحت ندارید.

وی گفت: متأسفانه مواردی از قارچ سیاه در کشور داشتیم اما در حال حاضر روند رو به کاهش است، قارچ های مهاجم می توانند عوارض جبران ناپذیری مانند کشیدن چشم یا خالی شدن بخشی از فک فرد را به همراه داشته و حتی منجر به بروز این بیماری شوند. مرگ، که همه می تواند با درمان نامناسب رخ دهد. افراد مبتلا به دیابت باید قند خون خود را کنترل کنند. مایعات خوب بنوشید، از مصرف کورتیکواستروئیدها که مهمترین اقدامات برای جلوگیری از عفونت قارچی است، اجتناب کنید.

جانبابایی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: می توانیم از فرصت مدارس برای آموزش خانواده ها استفاده کنیم. این فرصتی است که می توان از آن استفاده کرد و تهدیدی بود. اگر از فضای بازگشایی مدرسه به خوبی استفاده کنیم، قطعا فرصت بسیار خوبی است. با این حال، تجربه جهانی نشان داده است که تعطیلی طولانی مدت مدارس آسیب های جبران ناپذیری به کودکان و خانواده ها وارد می کند و نگرانی هایی در سراسر جهان از خودکشی گرفته تا تحصیل و خشونت خانگی وجود دارد. با این حال، مدارس باید بازگشایی شوند.

وی افزود: باید از فرصت برای افزایش آموزش در مدارس و واکسیناسیون کامل خانواده ها و کودکان استفاده کرد. علاوه بر این، مدیران مدارس باید مراقب علائم فرزندان خود باشند. عدم شناسایی بیماران و کودکان دارای علائم مطمئناً می تواند به سرعت در کلاس گسترش یابد. البته در سنین زیر 18 سال، کرونا تهدید جدی برای کودکان نیست. ما این گروه را تشویق می کنیم که واکسن بزنند و مطمئن شوند که بیماری در کودکان زود تشخیص داده شده و حلقه عفونت شکسته شده است. بچه ها حلقه ای در این بیماری هستند و می توانند خانواده ها و غیره را مبتلا کنند.

جان بابایی در پاسخ به سوال کندوج مبنی بر انجام آزمایشات منظم در مدارس گفت: در حال حاضر این موضوع در پروتکل نیست و بیشتر روی علائم بالینی تمرکز می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر کندوج مبنی بر پوشش بیمه ای امتحانات در بخش خصوصی گفت: آزمون تاج در مراکز بهداشتی درمانی رایگان است. برای مراکز خصوصی اگر خدا بخواهد در هیات عالی بیمه تصمیم گیری می کنیم.

وی در مورد دوز واکسن تقویتی نیز گفت: افراد بالای 65 سال، افراد بالای 18 سال که مشاغل پرخطر دارند یا در رستوران ها و مخابرات هستند، افراد بیشتری دارند، هفته آینده تصمیم خواهیم گرفت.

جان بابایی گفت: هنوز به قله ششم نرسیده ایم و در حال نزول به قله پنجم هستیم. برخی از مناطق مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، البرز، مازندران و گیلان که تعداد پذیرش در بیمارستان ها اندکی افزایش یافته و روند رو به رشدی دارد که اگر خدا بخواهد با مداخله قابل کنترل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا