مجله عمومی

پیام دوگانه روحانی – کندوج

حسن روحانی در دیدار با تعدادی از روزنامه نگاران داخلی و خارجی سعی داشت مخالفان داخلی خود را به مشارکت سازنده در دولت دعوت كند ، اما برای آنها توضیح داد كه بین تحریم ها و جنگ اقتصادی اختلاف رسمی و اساسی وجود دارد.

به گفته روحانی آنچه در سال های اخیر گریبانگیر نظام سیاسی و ملت شده است ، تحریم ها نیست. او گفت؛ تحریم ها مانند چهار دهه گذشته دارای سابقه طولانی هستند و وی معتقد است که ملت و نظام سیاسی در آن زمان با آنها همزیستی داشته اند. آنچه اوضاع را بدتر کرده است ، به ویژه در سه سال گذشته ، جنگ اقتصادی مداوم است که توسط دولت دونالد ترامپ حمایت می شود. اگرچه رئیس جمهور خوشبین بود که تحریم ها با زور برداشته می شود و با تغییر دولت در ایالات متحده ، کشور وضعیت متفاوتی از گذشته را شاهد خواهد بود ، وی همچنین گفت که مخالفت با او و دولتش از غلبه بر وضعیت فعلی جلوگیری می کند. رئیس جمهور روحانی از مخالفان خود که اکنون بیش از هر زمان دیگری در مجلس یازدهم متمرکز شده اند ، خواست که معتقد باشند کشور درگیر جنگ اقتصادی است. بنابراین تماس های مخالف نباید موقعیت دولت را که در خط مقدم جنگ اقتصادی است و همچنین نهاد عمومی در مذاکرات با طرف های خارجی است ، تضعیف کند. به عبارت دیگر ، روحانی موضع مخالفان داخلی خود را به نادیده گرفتن عمدی یا ساده واقعیت ها و برابر دانستن آنها با مخالفان سیستم سیاسی متهم کرد.

رئیس جمهور روحانی در کنفرانس مطبوعاتی خود خطاب به جامعه جهانی ، کسانی که در گروه برجام مانده اند و به طور غیرمستقیم اما ملموس سخنرانی کرد. دولت بعدی ایالات متحده پیام روشنی را ارسال کرد. وی گفت: “دولت وی هیچ فرصتی را برای شکستن تحریم ها و پایان دادن به جنگ اقتصادی از دست نخواهد داد.” حتی ساعتها یا هفته ها

روحانی چهار جنبه از مشکلات فعلی کشور را برشمرد. او گفت؛ مشکلات توسعه و حاکمیت ، جنگ اقتصادی و ادغام مخالفان و مخالفان از دلایل مشکلات اکنون کشور است. به نظر وی ، مشکلات ساخت و مدیریت ریشه دوانده است و برای حل آنها باید به فکر راه حل مناسب باشید. در همان زمان ، وی بر دو عامل دیگر به عنوان متغیرهای اصلی و فوری تأکید کرد. رئیس جمهور مهمترین موانع خروج کشور از مشکلات را جنگ اقتصادی و همکاری یا ادغام مخالفان و مخالفان دانست. بنابراین ، در وهله اول ، وی خواستار روابط سازنده با مخالفان خود در سایر اختیارات مطابق با قانون اساسی شد. روحانی برخی مخالفان را به تلاش برای حفظ تحریم ها متهم کرد و گفت “دولت با این خواسته مخالف است.” وی افزود: “ما به آنها اجازه نمی دهیم تا پایان تحریم ها را به تأخیر بیندازند.” رئیس جمهور روحانی مردم را از اعلام دلایل بازگشت به 1 + 5 هشدار داد ، زیرا برخی خواستار جبران سه سال تحریم ها شده اند ، مانعی برای پایان یا نقض تحریم ها در آینده نزدیک.

اظهارات رئیس جمهور در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه پر از خوش بینی در مورد روند پیشرو با وجود واقعیت موجود بود. اما آیا باید سخنان رئیس جمهور به گونه ای تفسیر شود که مانند گذشته ، وی تأکید و وزن خود را در “برجام” خلاصه کند؟ آیا مخالفت با مخالفت دولت پایان می یابد؟ آیا فعل و انفعال سه قوه در جهتی متفاوت از حال حاضر خواهد بود؟ بازگشت به برجام چه موانعی دارد و چه امکاناتی دارد؟ آیا جامعه جهانی پیام معنوی دریافت خواهد کرد؟ حقایق چه می گوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا