مجله عمومی

کردهای کرد در اقلیت!



نوروز یکی از مشهورترین اقوام کردها است و کردها در ایران ، ترکیه ، سوریه و عراق از چهارشنبه 13 به بعد همه آیین های نوروزن را رصد و احترام می گذارند.

در روزهای منتهی به تخریب بیماری قلبی عروق کرون ، فرصت داشتم به مناطق شرقی و کردستان ، شرق ترکیه سفر کنم که با شهرهای غربی در وضعیت کاملاً متفاوتی قرار دارند. از نظر اقتصادی و با اطمینان ، تفاوت آن قابل توجه است و هنوز حضور نیروهای نظامی به همراه سربازان در جاده های اطراف این منطقه دیده می شود.

ما شهرهای خارج از مرز برزگان و بیوگاز ارزروم را می بینیم که از نظر اقتصادی و اقتصادی ضعیف توسعه یافته اند و عدم توجه دولت ترکیه در این مناطق کردی است.

ترکهای جوان که در دو استان آگری (Agri) و ارزروم واقع شده اند ، به رهبری کمال آتاتورک در سال 1923 پس از استقلال ترکیه و تشکیل جمهوری ترکیه توسط جنبش Khem Boon شاهد دو قیام کرد بودند. حاکم احسان نوری پاشا و تشکیل جمهوری آرارات بین سالهای 1927 تا 1930 در حوالی استان آگری ، مرکز شهر کردی کاوا ، اکنون به نام دو دوو بایزید و قیام شیخ سایکو پیران (پالو) در ارزروم در سال 1925 م. خلاصه اینکه ، شهر دیاربکر توانست به شهری قدرتمند و شیک ، پایتخت کردستان ترکیه تبدیل شود. همچنین 2 ماه محاصره.

قیام در آرارات و قیام شیخ سعید هر دو نتیجه ارتش ترکیه بود که توسط شیخ سعید اعدام شد و احسان نوری پاشا فرار کرد و به ایران گریخت ، قیام دیگری توسط کردهای آلای به رهبری سید رضا در سال 1937 در Dêrsim بود. در منطقه همچنین با ظلم و ستم روبرو شد و از زمان قیام سیدرضا 70 هزار کرد علوی کشته شد و نام آن را به منطقه Dersim الی (یک مشت برنز) تغییر داد ، زیرا ترکیه نمایانگر رفتار کردهای خود است.

امروز با 15 تا 20 میلیون کرد ، ترکیه بیشترین جمعیت کرد را در خاورمیانه دارد ، تقریباً یک چهارم از جمعیت ، با 81 در 23 استان در کردستان ، مناطقی که مدت هاست با حزب کارگران کردستان و مبارزات پیوند خورده است. آنها از دولت ترکیه راضی نبودند و دولت ترکیه همواره از مشت آهنین و رویکرد نظامی سخت خود برای مقابله با کردها استفاده کرده است.

به نظر می رسد بزرگترین مشکل ترکیه در حال حاضر و آینده نحوه برخورد با این جمعیت بزرگ است که به آنها راه حل مشکل کردستان داده شده و دارای حداقل حقوق هستند.

یافتن راه حل مسالمت آمیز برای مسئله کرد و حل ناهمگونی بین مناطق شرقی و غربی این کشور می تواند بسیاری از مشکلات ترکیه را چه در داخل و چه با همسایگانش به ویژه عراق و سوریه حل کند و استقلال نسبی آنها یکی از اصلی ترین دغدغه های آنکارا این روزها است.

* بازدید از پژوهشگر مؤسسه تحقیقات استراتژیک در خاورمیانه

310 310


تمامی محتوای منتشر شده در سایت بر پایه سامانه آنلاین، اقدام به انتشار خبر می نماید، در نتیجه مسوولیت تمامی نوشته های سایت بر عهده منابع خبری بوده و وب سایت کندوج هیچ مسوولیتی در قبال این مقاله نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا