مجله عمومی

طوفان شدید هرمزگان و سقف کارگاه

چندی پیش ، یک فیلم از طوفان و طوفان در هرمزگان در اخبار با عنوان “طوفان مهیب در هرمزگان سقف یک کارگاه را گرفت که بسیار خوب ضبط شده و همه موارد درگیر را نشان می داد” پخش شد. کلیپ اینجا

اگر به فیلم نگاه کنید ، به دلیل وزش باد ، به جز سقف و کمی آوار ، هیچ چیز دیگری مانند این و دیگری حرکت نمی کند و فقط سقف از گسترش دیوارها به دلیل باد بلند می شود. این نشانه آن است که باد ، حداقل در آن منطقه ، چندان وحشتناک نبود.

در دینامیک هیدرولیک ، جایی که باد نیز مایع است ، طبیعی است که به دلیل وزش باد ، به ویژه در مناطق باز مانند همان کارگاه در تصویر ، بالابر یا مکش ایجاد می شود و در صورت عدم مقاومت ارتباط مثبت بین دیوار و سقف که باید بیش از نیروی بالابر باشد ، سقف بالا می رود و به دلیل جریان پرواز می کند. این یک حالت کپک زده از کار افتادگی این نوع سازه های بادی است.

مهمترین نکته برای خارج شدن از این تصویر سرعت وحشتناک باد نیست! بلکه از حداقل استانداردهای ساخت و ساز در این نوع ساختمان که برای شهرداری ها ، مناطق و کلیه تجهیزات نظارتی در مناطق مختلف کشور مهم است ، برخوردار نیست! اگر به سقف برافراشته دقت کنید ، برخی از پسوندها یا ریل ها را بر روی سقف برجسته عمود بر سقف مشاهده می کنید ، که باید همان تقویت کننده ای باشد که در بلوک های سیمانی تعبیه شده است که به عنوان اتصال استفاده شده و متاسفانه به سادگی شل و جدا شده است . تبدیل شده اند!

طوفان شدید در هرمزگان و سقف کارگاه

اگر آنها نتوانستند ، بسیار حیرت انگیز است و فقط به سرعت باد بستگی دارد ، کل ساختمان تخریب می شود! بنابراین ، نویسنده اکیداً به کلیه تولیدکنندگان و تجهیزات نظارتی توصیه می کند تا این اتصالات را در کشور کنترل کنند تا از آسیب احتمالی به ویژه در مناطق بادی جلوگیری شود. همچنین باید توجه داشت که در دسترس بودن این اتصالات بادوام در برابر خطرات احتمالی آن بسیار آسان و ارزان است.

برای دانشجویان و مهندسان جوان نیز باید توجه داشت که از این نوع خرابی برای محاسبه و برآورد سرعت باد در مکانهایی که به دلایلی سنسور باد ندارند یا در اثر باد تخریب شده اند نیز استفاده می شود.
برای مطالعه بیشتر در مورد این نوع محاسبات ، می خواهم به مقاله ای که 2 سال پیش در مجله مهندسی آیرودینامیک انجمن مهندسی عمران آمریکا در مورد تعیین نوع باد در فرودگاه کلمبیا نوشته شده است مراجعه کنم ، که انشاالله مفید خواهد بود.

طوفان شدید در هرمزگان و سقف کارگاه

* استاد نمونه مهندسی عمران ، مدیریت زلزله و بحران و بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا