مجله عمومی

افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم در اردبیل – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، نادر تقی زاده عصر دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیر جهاد کشاورزی استان با اشاره به افزایش 30 درصدی تولید گندم نسبت به سال گذشته، گفت: دولت افزایش تولید داشته است. تولید این محصول استراتژیک و مهم با اطمینان از خرید گندم با قیمت مناسب و با وجود خشکسالی در مناطق شمالی استان نسبت به سال گذشته، تولید گندم بسیار مطلوب و رضایت بخش بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 232 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: تاکنون پول خرید گندم به کشاورزان پرداخت نشده است و در صورت عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان امکان پذیر است. که کشاورزان تمایلی به کشت این محصول در سال آینده ندارند

برای پرداخت غرامت به کشاورزان اقدامات لازم انجام شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به خشکسالی سال زراعی افزود: خسارت خشکسالی به کشاورزان وارد می شود. تغذیه باران کار این ولسوالی هنوز پرداخت نشده و کشاورزان آسیب دیده با مشکلات مالی مواجه شده اند به گونه ای که حتی می توانند بذر برای کشت و کار خریداری کنند. کاشتن سال بعد هم ندارند.

تقی زاده با بیان اینکه سیلوها همچنان آماده خرید گندم از کشاورزان هستند، گفت: باید هر چه سریعتر برای جبران خسارت این کشاورزان اقدام شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت و توان استان در حوزه دام افزود: استان اردبیل علاوه بر تامین نیاز داخلی خود در تولید گوشت مرغ، مازاد تولید استان را به کشور صادر می کند. استان های آذربایجان شرقی، قم و قزوین.

تولید سالانه 10 میلیون قطعه جوجه یک روزه در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه 10 میلیون قطعه جوجه یک روزه در استان تولید می شود که 2.5 میلیون قطعه آن در داخل استان مورد نیاز است و مابقی به استان های دیگر از جمله خراسان حمل می شود. استان .

تقی زاده با بیان اینکه باید بستر لازم برای صادرات گوشت مرغ به کشورهای خارجی فراهم شود تا بتوانیم واحدهای مرغداری را تقویت کنیم گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که تولیدکنندگان گوشت مرغ با آن مواجه هستند کمبود سرمایه در گردش و سرمایه در گردش است. اعطای تسهیلات با مدت پرداخت حداکثر 9 ماهه مشکل مالی واحدهای تولید گوشت مرغ را حل نمی کند.

وی در ادامه سخنان خود ظرفیت و توان استان را در تولید محصولات گلخانه ای برشمرد و افزود: زیرساخت های لازم برای اجرای سازه های گلخانه ای در حدود 1600 هکتار فراهم شده و اکنون 200 هکتار از این طرح به مرحله بهره برداری رسیده است.

اقدامات لازم برای کاهش هزینه سازه در گلخانه ها انجام شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: مشکل کلیدی و اساسی که با سیاست توسعه گلخانه منطبق است این است که هزینه اجرای یک هکتار گلخانه بالا است به نحوی که هزینه ساخت یک هکتار 13 میلیارد تومان هزینه دارد.

تقی زاده با بیان اینکه لازم است اقدامات لازم برای کاهش هزینه ساخت گلخانه انجام شود تا سرمایه گذاران بتوانند در این بخش سرمایه گذاری کنند، افزود: عملیات بسته بندی و جمع آوری و طبقه بندی به طور سنتی از دیگر مشکلات این بخش است و باید بستر لازم برای برداشت و برداشت باشد طبقه بندی باید مکانیزاسیون در این بخش باشد تا با راه اندازی مراکز صادرات محصولات گلخانه ای و حمایت از شرکت های بیمه، شاهد رشد و شکوفایی بیشتر در این بخش باشیم.

دکمه بازگشت به بالا