مجله فرهنگ

انسان‌های صاحب علم بدانید؛ در معرض امتحانات سخت الهی هستید

یک استاد حوزه گفت: گاهی افراد عادی مورد امتحان قرار می‌گیرند که خیلی آگاهی و دانایی ندارند اما در مقابل بسیاری از انسان‌ها که دارای سواد، دانایی و آگاهی هستند در ابتلاء الهی قرار دارند و علم و آگاهی افراد عالم و دانشمند هم سبب آزمایش و فتنه(امتحان سخت) آن‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با کندوج در تفسیر آیه ۴۹ سوره مبارکه زمر «فإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَی عِلْمٍ بَلْ هِیَ فِتْنَةٌ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید «هنگامی که انسان را زیانی رسد ما را (برای حل مشکلش) می‌خواند، سپس هنگامی که به او نعمتی دهیم می‌گوید: این نعمت را به خاطر کاردانی خودم به دست آوردم! بلکه این وسیله آزمایش آنها است ولی اکثرشان نمی‌دانند».

وی با اشاره به اینکه چند نکته‌ در این آیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: نکته اول اینکه خداوند در این آیه می‌فرماید وقتی به مشکل می‌خورید به خدا رو می‌آورید و من مشکل شما انسان‌ها را حل می‌کنم و نعمتی از جانب خود به شما می‌دهم، اما سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چرا انسان‌ها فکر می‌کنند آنچه از نعمت‌ها نصیب آنها می‌شود از سوی پروردگار نیست، درواقع انسان باید به این نکته توجه داشته باشد که تمام نعمت‌ها و خوبی‌ها از جانب خداوند است.

این استاد حوزه با اشاره به نکته دوم در این آیه تصریح کرد: بسیاری از انسان‌ها که دارای سواد، دانایی و آگاهی هستندt در ابتلاء الهی قرار دارند و علم و آگاهی افراد عالم و دانشمند هم سبب آزمایش و فتنه (امتحان سخت) آن‌هاست.

حجت‌الاسلام منصوریان دامغانی افزود: گاهی افراد عادی مورد امتحان قرار می‌گیرند که خیلی آگاهی و دانایی ندارند اما علما در علوم مختلف به خاطر علم و آگاهی که دارند مورد امتحان سخت قرار می‌گیرند.

وی ابراز کرد: نکته سومی که از این آیه قابل استنباط استt این است که وقتی انسان به توانایی‌های خود که پروردگار داده دل ببندد، از خداوند متعال که این نعمت را به او عطا کرده غافل می‌شود.

این استاد حوزه در پایان گفت: انسان باید حواس خود را متوجه این موضوع کند که هرآنچه از نعمت‌ها، دانایی و آگاهی در اختیار او قرار گرفته است از جانب خداوند متعال است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا