مجله عمومی

تازه‌ترین محصول معاون سینمایی دولت احمدی‌نژاد

بیشتر علاقه مندان و فعالان رسانه ای و فرهنگی برای دیدن اولین سری از معاونین نخست وزیر سابق احمدی نژاد پیگیری کردند.

به گزارش کندوج ، روزنامه “فرهیختگان” نیز نوشت: جواد شمقدری بیش از دو دهه کاری انجام نداده بود و این بار به سراغ موضوعی رفته بود که هم مهم بود و هم پر از عارضه. سریالی با نام های متفاوت و روند طولانی. “انقلاب دوم” ، “با ما تماس بگیرید” ، “تأثیر” و سرانجام “روزهای ابدی” که تا به امروز تغییری نکرده است ، عنوان مجموعه ای درباره وقایع 26 فوریه 1957 و ماجرای دستگیری سفارت آمریکا است. این قسمت ها از 8 دسامبر در شبکه یک سیما به نمایش درآمده و تاکنون واکنش های مثبتی نداشته اند. اگرچه قضاوت درباره این سریال خیلی زود است و باید منتظر ماند و دید ، اما از ابتدای سریال یا فیلم ها می توان ادامه آن را حدس زد.

این سریال 44 قسمتی قرار بود در نوامبر سال گذشته برگزار شود ، اما به دلیل مشکلات فنی ، امسال به رهبر گروه رسید. فیلمبرداری “روزهای ابدی” از سال 1997 آغاز شد و به دلیل طولانی شدن مراحل تولید و مکان های مختلف حدود یک سال به طول انجامید و البته به دلیل استفاده از جلوه های ویژه تصویری و “CGI” مراحل پس از تولید تقریبا طولانی بود. تصویربرداری این سریال در آخرین روزهای سال 1998 به پایان رسید. جالب است بدانید که در بهمن ماه سال 97 ، 10 قسمت از این قسمت از سریال تحت عنوان “خط تماس” و به عنوان یک سریال مناسب دهه فجر از شبکه یک سیما پخش شد که دیده نشد در آن زمان البته این 10 قسمت آخر در قسمت های Eternal Days استفاده شده است که به گفته تهیه کننده آن برای مشاهده بینندگان کافی نیست.

تولید این سریال به دلایل مختلف بیش از حد معمول به طول انجامید. زمانی تولید آن به دلیل مشکلات مالی و شرایط نامساعد مالی برای سازمان های رادیو و تلویزیون به تأخیر افتاد. قرار بود فیلمبرداری وی طی یک سال به اتمام برسد ، اما در واقع فیلمبرداری این مجموعه به دلیل تغییر تصاویر تقریباً 16 ماه (به جز تعطیلات) به طول انجامید. حذف نمادهای مدرن و تغییر معماری ساختمان ها در نقاشی ها یکی از وقت گیرترین کارهای این مجموعه بوده است. بثورات ویروس کرونا نیز باعث ایجاد تأخیر سه ماهه در تولید سریال شده است.

اکنون اما این مجموعه مورد انتقاد و داوری عموم قرار گرفته است. احمد نجفی ، حمید گودرزی ، علیرام نورایی و بازیگران خارجی از آلمان ، بلغارستان و فرانسه نیز حضور دارند. قبلاً گفته شد که روایت 40 قسمت اول مربوط به قبل از انقلاب تا استقرار لانه جاسوسی است. فصل دوم این مجموعه به وقایع بحران گروگان گیری منتهی به کودتای نوژه و آغاز جنگ می پردازد و مرحله سوم شامل هشت سال دفاع مقدس است. باید دید آیا مدیران تلویزیون بعد از تماشای فصل اول هنوز علاقه مند به ایجاد فصل دوم هستند؟

آقای اجرایی! آقای مدیر!

جای تعجب نیست که جواد شمقدری برای ساخت سریال “روزهای ابدی” دوباره به بروشورهای آموزشی برای کارگردانان احتیاج دارد. از سال 1975 و فیلم قابل قبول “طوفان شن” بیش از 20 سال می گذرد و در این مدت هیچ کار خاصی از او به جز مشاور ندیدیم. حالا او همان کاری را انجام داده است که می گوید نگرانی اش است. وی در سال 1997 در گفت وگو با کندوج ، دلایل چنین کاری را شرح داد: “بگذارید مجموعه ای بسازیم که تصویری دقیق از پهلوی و فجایع قبلی این کشور و حوادثی که منجر به ایجاد انقلاب اسلامی توسط مردم ایران شده است را نشان دهد. نمایشنامه های پرباری با محتوا تولید کنید. چنین فیلم ها و سریال هایی در فیلم و تلویزیون که متأسفانه کمتر مورد حمایت قرار می گیرند واقعاً جایی ندارد و این “انقلاب دیگر” یا “اثر” با آینده نگری بسیار به مرحله تولید رسید و اگر صبر و استقامت من نبود مطمئناً نمی توانست قدم زد “و شما به جایی نمی رسیدید.” البته شمقدری به معنای تأثیرگذاری این روزهای ابدی است.

انتقادی که در این سریال به وی وارد شده فاصله با فضای امروز کارگردانی و ندانستن سلایق به روز مخاطب ایرانی است. شاید این عجیب و غریب باعث شده باشد که سریال ریتمی سریع و جذاب نداشته باشد و بیشتر شبیه یک مستند تلویزیونی و حتی گاهی اظهارات سیاسی تمسخرآمیز باشد. کسانی که این سریال را قبل از اکران عمومی دیده بودند ، با ترحم توصیه کرده بودند که فعلاً یا فعلاً آن را پخش نکنند ، اما مدیران تلویزیون نشان دادند که دستشان برای شنیدن توصیه ها خالی است و پر کردن آنتن خالی برای آنها در اولویت است. اصل دارد.

شمقدری در همان مصاحبه با کندوج ، با انتقاد از روش پر کردن آنتن تلویزیون ، گفت: “یکی از مشکلات و اشتباهات استراتژیک ما در برنامه های تلویزیونی این است که اثرات ماندگار آن را در نظر نمی گیریم و برای ما مهم است که در یک موقعیت خاص یا بخشی از آنتن ، خالی باش این اشتباهات نامناسب در این زمینه رخ می دهد و باعث می شود تولید سریال های استراتژیک با مشکلات زیادی روبرو شود و حتی کیفیت کار را نیز خدشه دار کند ، زیرا سریال های استراتژیک باید پاسخگوی شبهات و شبهاتی باشند که دشمن در زمینه های مختلف ایجاد می کند. با این حساب ، فیلمساز وارد عرصه فیلم سازی استراتژیک می شود و انتظار می رود دست اندرکاران مدیریت و پخش تلویزیونی با این رویکرد کار را به مرحله پخش برسانند.

البته مشخص نیست که شمقدری از وضعیت فعلی سریال خود راضی است یا خیر ، اما به هر حال این اتفاق افتاده است و بینندگان تلویزیون پس از تماشای یک برنامه کمدی در شبکه 3 ، یک درام خانوادگی در شبکه 2 و تعداد زیادی از قسمت های شبکه خانگی ، باید تصمیم بگیرند. تا ببینم آخر شب آخر سریال باقی می مانند یا نه.

شمقدری پیشتر درباره هزینه مالی ساخت این سریال و زمان پخش آن گفته بود: “فقط نگاه كردن به پر كردن آنتن یك اشتباه استراتژیك در مدیریت است كه باید مراقب باشیم كه این اتفاق نیفتد. در پروژه های مهمی مانند “ایمپکت” که از حمایت و حمایت مالی کمتری برخوردار است ، وضعیت بسیار دشواری داریم و اگر تشویق واقعی هنرمندان و بازیگران این مجموعه نبود ، اینگونه پیش نمی رفتیم. “بیایید اکنون عجله در پخش نداشته باشیم و بگذاریم برای پخش با کیفیت بهتر آماده شود.” تلویزیون عجله ای ندارد و با یک سال تأخیر آن را پخش کرده است ، اما تولید به اندازه نام و اعتبار جواد شمقدری نیست.

شاید دوره ساخت به پایان رسیده باشد و همه تهیه کنندگان ، کارگردانان و کارگردانان تلویزیون باید در قبال عملکرد و توجیه خود برای هزینه های زیاد پاسخگو باشند. روزهای آزمون و خطا سپری شده و بسیاری از داستان های بزرگ پیش از این ساخته شده اند که می توانند با هر اثری مقایسه شوند. آقای شمقدری! شما دیگر کارگردان نیستید و به عنوان کارگردان خوب نیست که در پشت تهیه کننده پنهان شوید و از پاسخ دادن به سوالات و ابهامات خودداری کنید. آیا ممکن است شخصی پشت سر هم به اقیانوس برود و از خیس شدن ترس داشته باشد؟ این سریال هنوز در قلب بینندگان نفوذ نکرده است و در این برنامه های شلوغ و متنوع تلویزیونی هیچ کس منتظر سریال نیست و دوران یک یا دو شبکه یا نمایش های انحصاری تلویزیونی به پایان رسیده است.

علی اکبری: 40 سال تجربه پشت “روزهای ابدی”

«ایوب پیامبر» ، «مریم مقدس» و «پله های بهشت» از جمله کارهای محسن علی اکبری است. وی اکنون “روزهای ابدی” را به کارگردانی جواد شمقدری تهیه کرده است. با علی اکبری در مورد سری جدید او و واکنش های منفی و نحوه استفاده از فناوری جدید و حاشیه های آن صحبت کردیم. علی اکبری در واکنش به شروع طبیعی و کندی سرعت سریال و احتمال ماندن بینندگان در پای سریال گفت: مطمئناً یک فیلم با یک سریال متفاوت است. قضاوت یک سریال با 44 عنصر بر اساس عناصر اولیه آن امکان پذیر نیست. “بینندگان به سریال پایبند هستند و داستان هایی را که با قسمت های 14 یا 15 شروع می شوند دنبال می کنند.”

ما به این تهیه کننده قدیمی تلویزیون یادآوری می کنیم که در این مواقع که بینندگان از همه نظر به نمایش های خارجی و داخلی جذب می شوند ، چنین ریسکی نمی تواند جواب دهد و وی پاسخ داد: “نگاه شما به نمایش ها و رسانه ها نظری است و با واقعیت متفاوت است. . “من 40 سال در زمینه توالی کار کرده ام و 40 سال تجربه پشت این مجموعه را دارم.”

وی در یکی از س questionsالات ما در این زمینه و انتخاب زمان مناسب برای پخش از تلویزیون پاسخ داد: “ما هرگز فیلم یا سریالی نداشته ایم که بخواهد به ریشه های این دوره از انقلاب نگاه کند و مسائل را به دقت بررسی کند. نگرش ما در “روزهای ابدی” صرفاً حضور جوانان در انقلاب و پیروزی در لانه جاسوسی است و هدف ما رفع ابهام معنوی نسل های جدید است. “به نظر من ، با توجه به نزدیک شدن به دهه فجر و اینکه سریال در اوایل ماه مارس به پایان می رسد ، زمان پخش خوبی هم دارد.”

این تهیه کننده تلویزیون درباره احتمال نگاه مغرضانه یا امکان دستیابی به قسمت های خاصی از اسناد اظهار داشت: ما داستان را بر اساس اسنادی که وجود داشت تعریف کردیم و نظر خاصی را دنبال نکردیم. البته ، ما سعی کردیم آنچه واقعی در تخیل است را بیان کنیم و بسیاری از داستان ها هیچ ارزشی خارجی ندارند. این مجموعه از اسناد واقعی آن زمان پیروی می کند و سعی دارد از تحریف این دوره مهم داستان جلوگیری کند. حدود پنج صفحه نام کتاب ها و افرادی است که برای مطالعه این مجموعه استفاده شده اند. “آقای جواد شمقدری چهار سال تحقیق دقیق و بسیار سنگین برای این کار انجام داد.”

یکی از تفاوتهای اصلی در این مجموعه استفاده چند وجهی از “CGI” است. CGI استفاده از گرافیک رایانه ای برای افزودن یا ایجاد تصاویر به آثار هنری و رسانه ها است. CGI می تواند دو بعدی یا سه بعدی باشد و می تواند در فیلم ها ، نمایش ها و نمایش های تلویزیونی ، بازی های ویدیویی یا تقلید مورد استفاده قرار گیرد. CGI می تواند شامل مدلهای سه بعدی انسان ، هیولا ، ساختمان ، اتومبیل ، مواد منفجره و موارد دیگر باشد. سپس این مدل های سه بعدی در اسکریپت های اقدام زنده قرار می گیرند. علی اکبری که ادعا می کند تقریباً 300 دقیقه از سریال “روزهای ابدی” 100٪ رایانه است ، گفت: برای اولین بار در این مجموعه کاری کردیم که امیدوارم از مخاطب دور شود و به سبکی برای عزیزانی تبدیل شود که می خواهند آثاری از تاریخ معاصر را خلق کنید. ما از فرمت CJI که کوتاه کامپیوترهای تصویری است ، بسیار استفاده کردیم. “به جرات می توانم بگویم که این صحنه ها بیش از 95٪ متفاوت از واقعیت است و تا زمانی که به خود نگوییم ، بینندگان ممکن است متوجه نشوند که بخشی از این مجموعه به شکل رایانه ای است.”

ما از او پرسیدیم که بازیگران چگونه با این فناوری و تاریخچه آن در سینما و تلویزیون ایران ارتباط برقرار می کنند و او پاسخ داد: وقت آن است. از نظر خلق و خوی بازیگر می تواند تأثیر منفی بگذارد ، اما بازیگران باید هماهنگ شوند و پیشرفت کنند. “از نظر هزینه و سرعت ساخت بسیار اقتصادی است.”

علی اکبری در مورد مزایای این قالب ادامه داد: امروز فیلم ها و سریال های کمتری در کشورهایی مانند هند ، ترکیه و ایالات متحده وجود دارد که ساخته می شوند و می خواهند دوربین را به شهرها و خیابان ها برسانند تا با خلق عکس بگیرند و مردم را مزاحمت کنند. برای انسداد یا چنین مشکلاتی پیش می آید. از طرف دیگر ، آنها با نگرانی هایی مانند باران و تغییرات آب و هوایی یا مشکلاتی از این دست که می تواند روند سینمایی فیلم را مختل کند روبرو نیستند و همه این کارها به عنوان تولید رایانه طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال ، برای ساختن یک سریال یا فیلم ، اگر می خواهید فضای داخلی بزرگی بسازید ، به دلیل مشکلات اقتصادی ، هزینه زیادی را صرف پروژه می کند و اگر مجبور باشند این تزئینات را در فضای باز ایجاد کنند ، مانند تزئینات برخی از فیلم ها. و نمایش های تلویزیونی ، تغییرات فصلی و آب و هوایی مانعی جدی برای تکمیل کار است. ما برای سنین مختلف از این قالب استفاده کرده ایم و بعید است که بینندگان متوجه آن شوند. “علاوه بر این ، دیگر هیچ مشکلی برای بازیگران از جمله خوردن بستنی برای ضبط در هوای سرد وجود ندارد.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا