مجله فرهنگ

سردار علایی: تحریف تاریخ جنگ نتیجه جایگزینی علایق با واقعیت است

نشست «قرائت ها یا تحریف های متفاوت در مطالعات دفاع مقدس» با حضور جمعی از جانبازان، نویسندگان و خبرنگاران در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

به گزارش کندوج، سردار حسین علایی، بنیانگذار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» با اشاره به اینکه تحلیل و برداشت از وقایع جنگ تحمیلی می تواند تغییر کند، اظهار کرد: در این راستا تحلیل و برداشت از وقایع جنگ تحمیلی می تواند تغییر کند. و توضیح داد: تاریخ بشر با تحریف آمیخته است، زیرا صاحبان قدرت تاریخ را طوری می نویسند که دچار مشکل نشوند. بنابراین، عقاید و افکار مردم بر رویدادها تأثیر می گذارد. جزئیات کوچک باعث اعوجاج بیشتر می شود. گاهی به حقایق ارزش (قابل اندازه گیری) می دهیم. گاهی اوقات ما از انحرافات ذهنی رنج می بریم و روی یکی بیش از دیگران تمرکز می کنیم. یا مثلاً سیگار کشیدن یک افسر ارتش را نمی گوییم چون او را از نظر اعتقادی و اعتقادی در جامعه به گونه ای تعبیر کرده ایم که نمی توانیم نقطه ضعفی را به آنها نسبت دهیم.

وی افزود: معتقدم تحریف از چیزهای کوچک شروع می شود. یعنی زمانی که منافع خود را با واقعیت ها جایگزین کنیم. گاهی رویکرد برخورد با مسائل نیز سازمانی می شود. به عنوان مثال، سربازان دوران شاه ادعا می کنند که موفقیت جنگ اجباری ریشه در قدرت نظامی دوران شاه دارد. این در حالی است که اگر روایات را بر حقایق یا حقایق استناد کنیم; ما روایت های منحصر به فردی خواهیم داشت، اما بیان حقایق و برداشت ها متفاوت خواهد بود. همچنین انتخاب نویسنده برای انتخاب داده اشتباه است. سیستم های کنترلی در حوزه روایت دفاع مقدس باید کنار گذاشته شود، به این معنی که تمام ارتباطات در مورد تحقیقات و کتب دفاع مقدس باید کنار گذاشته شود زیرا ممکن است همین دستگاه های حاکمیتی به نوعی دچار تحریف شوند.

این فرمانده جنگ اجباری تاکید کرد: روایت هر اتفاقی می تواند یکسان باشد به شرط اینکه داده ها یکسان باشد. دلیل اصلی متفاوت بودن حساب ها را می توان به دو چیز نسبت داد. اولاً داده ها یا سوابق تاریخی کامل نیستند و ثانیاً راویان با هم تفاوت دارند. برای داستان نویسان دشوار است که از وابستگی ها فاصله بگیرند زیرا ذهنیتی در آنها ایجاد شده است که نمی توانند آن را رها کنند.

سردار علایی با بیان اینکه در این شرایط باید در تاریخ نگاری مبنای علمی داشته باشیم. وی تصریح کرد: بزرگترین مشکل انتشار اشتباه در روش تحقیق یا روش شناسی صحیح، دسترسی به منابع معتبر و غیرقابل انکار و اجتناب از وابستگی است. سعی کرده ام در آثاری که نوشته ام اینگونه باشم. قبل از انتشار کتاب، آن را نیز به دست تمام محققان، منتقدان و افرادی که علیه من نظر دارند، سپرده ام. یکی از راه های بی طرفی و جلوگیری از تحریف در نوشتار این است.

بنیانگذار نیروی دریایی سپاه گفت: تمام اطلاعات مربوط به جنگ باید منتشر و برای تحقیق و بررسی در اختیار همگان قرار گیرد. اسناد جنگ ایران و عراق ضروری است زیرا یک طرف آن یعنی صدام و حزب بعث دیگر وجود ندارد. اگر آزادی نوشتن بدون اطلاع قبلی وجود داشته باشد، اختلال حداقل خواهد بود. برای یک موضوع، افرادی که چندین روایت دارند باید دور هم جمع شوند و چیزی را بیان کنند. این امر دقت روایت های جنگ را افزایش می دهد. ما باید به آزادی نقد به معنای واقعی احترام بگذاریم. برخی از اعلان‌ها و بررسی‌های اعمال شده نادرست هستند. بسیاری از مقالات در مورد جنگ بهتر است با ذوق و سلیقه نوشته شوند، زیرا فضای نقد را باز می کند. ما نیز باید از منظر علمی به این موارد نگاه کنیم. متاسفانه به دلیل گزارش و کنترل، دانشگاه هایی که باید در زمینه تاریخ جنگ کار علمی انجام دهند وارد این عرصه نمی شوند.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا